Walka tanich linii lotniczych o polskich klientów

Kategoria loty

RyanairNa polskim rynku działają dwaj najwięksi niskokosztowi przewoźnicy, którzy wręcz walczą ze sobą o europejskich klientów atakując ich atrakcyjnymi siatkami połączeń, nowymi promocjami na bilety lotnicze, wszystko to czym uda im się przyciągnąć nowych oraz starych klientów.

Tania linia lotnicza Ryanair

Notuje ostatnio wzrost liczby pasażerów na południowo europejskich lotniskach, głównie we Włoszech i we Francji. Doskonałym przykładem jest port w Bergamo niedaleko Mediolanu oraz lotnisko Campino pod Rzymem, oba cieszą się ogromnym zainteresowaniem. Ponad połowę ruchu pasażerskiego na lotnisku Bergamo należy do Ryanair, prawie całą pozostałą część obsługuje linia lotnicza Wizz Air. Przewoźnicy w ofercie posiadają podobne kierunki, co jest korzyścią dla pasażerów, ponieważ mogą się załapać na wiele promocji cenowych.

W roku 2011 port lotniczy w Bergamo odwiedziło ponad 8 milionów 419 tysięcy pasażerów, największą grupę wśród nich stanowili turyści z Hiszpanii około 30 procent, co 20 odprawiony na lotnisku pasażer pochodził z Polski, podróżni najczęściej przybywali z Warszawy, Krakowa, Łodzi, Poznania w celach przede wszystkim turystycznych, ale także biznesowych.

Lotnisko Campino

Jeszcze lepiej sytuacja irlandzkiego przewoźnika wygląda w porcie lotniczym Campino pod Rzymem, gdzie Ryanair jest w posiadaniu 90 procent tamtejszego ruchu pasażerskiego Samoloty przewoźnika w 2011 roku przetransportowały ponad 5 milionów podróżnych, wśród nich zaledwie kilka procent stanowili Polacy. 10 procent mniej, czyli dokładnie 8 na 10 wszystkich startujących i lądujących maszyn Ryanair obsługuje na lotnisku Beauvais pod Paryżem, które za rok 2011 może pochwalić się wynikiem 2,5 miliona pasażerów.

Choć posiadają podobną siatkę połączeń, to jednak istnieją znaczące różnice pomiędzy Ryanair i Wizz Air. Najważniejszą z nich jest opłata za wydrukowanie karty pokładowej w porcie. Pierwszy przewoźnik pobiera za to opłatę w wysokości 60 euro, drugi natomiast tylko 15 euroo istnieje istotna różnica w cenach na przykład za wydrukowanie karty pokładowej na lotnisku. W przypadku Ryanaira jest to koszt 60 euro, a u Wizz Aira 15 euro. Irlandzki przewoźnik przyznaje, że tak wysoką sumą chce zmusić pasażerów do odprawy online, dzięki czemu on może wprowadzić oszczędności w personelu a klientom zaoferować tanie bilety lotnicze.

Jeśli chodzi o nasz rodzimy rynek lotniczy obaj przewoźnicy również cieszą się dużą popularnością, chcąc ograniczyć koszty obaj część swojej siatki przenieśli do mazowieckiego portu lotniczego Modlin, gdzie co istotne oferują dokładnie te same kierunki. Pierwsi pasażerowie na pokładzie samolotów Ryanair mają odlecieli z Modlina już 16 lipca, natomiast Wizz Air - wystartował 18 lipca. Z usług tanich linii lotniczych korzystają przede wszystkim zwykli obywatele, rośnie także liczba przedsiębiorców i biznesmenów, dla których na lotniskach przygotowało tak zwane pokoje VIP-owskie, oczywiście nie są one wliczone w cenę biletu lotniczego.