Reklama na samolocie - nowoczesny marketing

Kategoria loty

RyanairNowy rodzaj reklamy jakim jest współpraca z liniami lotniczymi co raz częściej wykorzystują władze polskich miast i województw. Niesłychanie drogi, przez nich uznawany jest za wysoce skuteczny, wśród przewoźników najczęściej wybierana jest linia Ryanair.

Irlandzki przewoźnik jako jedyny złożył ofertę w przetargu zorganizowanym przez marszałka kujawsko-pomorskiego. Wygrał więc przetarg na promocję regionu przez najbliższe trzy lata. Otrzyma za to bagatela 13,8 mln zł. Kwota pochodzi z trzech budżetów, ponad połowę wyłożył urząd marszałkowski 30% pochodzi od miasta Bydgoszcz, a 17% od Torunia.

Co region otrzyma w zamian? Wielu powie, że niewiele, dla innych jednak całkiem sporo, reklama obejmować będzie 5 kanałów dystrybucji. Po pierwsze reklama miast i województwa w formie reportażu będzie publikowana w miesięczniku pokładowym przewoźnika. Po drugie na lukach bagażowych w samolotach znajdą się banery reklamowe. Kolejnym sposobem będą informacje na stronie internetowej, które będą posiadać bezpośrednie linki do stron docelowych miast i regionu. Jednak najważniejszym elementem kampanii ma być logo województwa umieszczone na kadłubach dwóch samolotów linii Ryanair. Ostatnim sposobem są e-maile reklamowe, jakie przewoźnik będzie rozsyłał pomiędzy swoich klientów.

Co rozważniejsi jednak wiedzą, że umowa z przewoźnikiem na promocję regionu to jedynie forma haraczu, które tanie linie lotnicze Ryanair otrzymają po to by nie rezygnowały z obsługiwania lotniska w Bydgoszczy. Umowa marketingowa pozwoli dodatkowo rozpocząć rozmowy z przewoźnik na temat dodatkowych nowych połączeń. W dniu dzisiejszym linia obsługuje 4 trasy z Bydgoszczy m.in. do Dusseldorfu, Londynu Stansted, Birmingham i Dublina.

Innym regionem Polski, który także wykorzystuje Ryanair do reklamy swojego województwa jest Podkarpacie czyli Rzeszów. Kampania promocyjna południowego skrawka naszego kraju kosztuje 6 mln rocznie, umowa podpisana została na 4 najbliższe lata. Za zdumiewająco wysoką kwotę przewoźnik zgodził się na reklamę zewnętrzną umieszczoną na dwóch samolotach przewoźnika, reklamę wewnętrzną w kolejnej maszynie, jak poprzednio reportaż informacyjny o walorach regionu w gazetce pokładowej oraz informacje na stronie internetowej irlandzkiej linii.

Poprzednia umowa województwa z przewoźnik opiewała na sumę mln złotych rocznie, jednak wtedy Ryanair ograniczył się do umieszczenia na swojej stronie WWW jedynie linku.

Pierwszy samolot z reklamą wewnętrzną już krąży w przestworzach, obsługuje on trasę Rzeszów-Londyn, zdjęcia ciekawych miejsc Podkarpacia i jego logo widnieją na schowkach bagażu podręcznego, a więc z pewnością łatwo je zauważyć. Również nowy numer magazynu pokładowego linii lotniczej Ryanair pełen jest reklam regionu, gazetka ma spory nakład wynoszący 350 tys. egzemplarzy. Dostępna jest podczas wszystkich lotów przewoźnika. Jak twierdzą pasażerowie, reklama jest ładna i dobrze umiejscowiona, a użyte hasła reklamowe całkiem chwytliwe.