Miliony uprawnień dla polskiego rynku lotniczego

Kategoria loty

LOTOpłaciła się akcją polskiego Ministerstwa Środowiska w szeregach Unii Europejskiej dotycząca darmowych uprawnień do emisji dwutlenku węgla przez linie lotnicze działające na polskim rynku. Dzięki interwencji linie lotnicze LOT oraz Enter Air dostaną aż osiem razy większy przydział, niż wcześniej, kiedy to Unia wyliczała ich wielkości. Zdobyte darmowe uprawienia będą dostępne od stycznia przyszłego roku, a ich okres ważności zakończy się 31 grudnia 2020 roku.

W wynika orzeczenia Unii Europejskiej od dnia 1 stycznia 2012 roku linie lotnicze operujące na terenie unii zostały włączone do grona działalności, która musi wnosić obowiązkowe opłaty za emisję gazów cieplarnianych do atmosfery. Decyzja spotkała się z sprzeciwem niejednego przewoźnika, szczególnie tych z poza Europy, uważają one, że nie powinny zostać objęte europejskim systemem handlu emisjami. Orzeczenie w tej sprawie jest jednak jednoznaczne, każda linia lotnicza, która przekracza przestrzeń powietrzna Unii Europejskiej musi wykupić odpowiednią ilość uprawnień do emisji CO2. Nie ma więc różnicy, czy ktoś na europejskim lotnisku ląduje raz w tygodniu, czy 10 razy na dzień, jeśli loty kończą się lub rozpoczynają na lotnisku znajdującym się na terytorium UE zostaje objęty systemem emisji.

Koszty związane z uprawnieniami do emisji CO2 nie są małe, dlatego, by szczególnie mniejsi przewoźnicy poradzili sobie finansowo z dodatkowymi opłatami, wprowadziła darmową pulę uprawnień. Dzięki temu linie lotnicze będą mogły powoli i stopniowo przygotować do kolejnych kosztów. Każdy kraj otrzymał wyliczoną pulę darmowych uprawnień, czym zajmowała się Komisja Europejska. Okazało się, że pojawiły się błędy, dlatego Polska zakwestionowała te założenie w świetle obowiązującego prawa unijnego i złożyła do KE podanie o ich korektę.

Podanie nasze zostało przyjęte, bowiem Komisja przyznała, że państwom należącym do Unii Europejskiej przysługiwał inny sposób wyliczeń wielkości emisji. W przypadku naszego kraju liczba darmowych uprawnień zwiększyła się aż ośmiokrotnie.

To stopniowanie ma dać równe szanse przewoźnikom na dostosowanie między innymi floty do mniejszej emisji. To Polskie Ministerstwo Środowiska dało sygnał, że w wyliczeniach KE pojawił się błąd, dzięki czemu w końcu poprawnie określono ilości darmowej puli uprawnień dla linii lotniczych. Dla samych przewoźników to spora ulga finansowa przynajmniej na początku obowiązywania systemu opłat za CO2.

Polska pula zostanie podzielona pomiędzy pięciu przewoźników, od początku przyszłego roku, aż do 31 grudnia 2020 r, Polskie Linie Lotnicze LOT otrzymają uprawnienia w ilości 4675667, kolejnym obdarowanym będzie linia lotnicza Enter Air, która otrzyma 245668 uprawnień, następnym przewoźnikiem jest Air Poland, uzyskał on 302834 pozwoleń, na czwartym miejscu znalazła się Yolenal Limited, która otrzymała 138 uprawnień, natomiast 124 przyznano firmie Magellan Pro-Service. Tylko one spełniły wszelkie formalne wymogi systemu.