Burzliwa historia CSA

Kategoria loty

Czeskie linie lotnicze zainicjował czechosłowacki rząd 6. października 1923 roku. Już 23 dni później odbył się pierwszy lot pomiedzy Pragą a Bratysławą. Przewoźnik aż do 1930 roku działał wyłącznie na rynku krajowym. Pierwszy zagraniczny lot odbył się do Zagrzebia. Wraz z wybuchem wojny linie lotnicze spotkał los wielu innych - wszelkie operacje zostały wstrzymane.

Czeskie linie lotnicze CSA

W 1948 roku Partia Komunistyczna postuluje zawieszenie tras na zachód Europy oraz Bliski Wschód. Ponadto zachodni producenci samolotów nakładają embargo na części zamienne. W wyniku obostrzeń flota zostaje zasilona samolotami produkcji radzieckiej.

Czcigodnej konstrukcji Il-14 na terenie Czechosłowacji dzięki licencji konstrukcyjnej przybiera nazwę Avia Av -14.

W roku 1950. pechowe linie dotyka kolejne nieszczęście, jako pierwsze na świecie padają ofiarą uprowadzenia maszyn - w liczbie aż trzech! Trafiają do bazy Erding koło Monachium. 24. marca trzy samoloty Douglas Dakota lądują koło Monachium a nie w Pradze. Dwie trzecie pasażerów wbrew własnej woli zostało zmuszonych do powrotu do Czechosłowacji. Władza komunistyczna sfingowała film "Porwanie w Erding" w którym bohaterscy pasażerowie wracają do kraju nie dając się owładnąć obietnicom kapitalistycznego luksusu. Ci, którzy na terenie Niemiec poprosili o azyl zostali nazwani wrogami narodu. Za incydentem stoją Amerykanie, którzy zaogniają i tak już napięta sytuację po dwóch stronach Żelaznej Kurtyny.

W 1957 roku linie lotnicze CSA jako drugie na świecie wprowadzają do służby samoloty odrzutowe - Tu 104A. CSA jako pierwsze po ZSRR linie na świecie wprowadziły do służby ten model samolotu i posunięcie okazało sie sukcesem. Czeski przewoźnik w owym czasie był jedynym który korzystał wyłącznie z jednego typu samolotów z silnikami odrzutowymi. Pierwsze połączenie transatlantyckie miało miejsce 3 lutego 1962 roku i było rejsem do Hawany na Kubie.

Od końca lat 60. CSA korzysta prawie wyłącznie z samolotów produkcji radzieckiej, ich modyfikacje pozwalają na loty do 50. międzynarodowych i 15. krajowych destynacji.

W lotach do Montrealu i Nowego Jorku już wkrótce dystans pokonywał model dalekiego zasięgu - Ił-18D.

Dopełnienie stanowiły: maszyna krótkiego zasięgu - Tu -134, średniego - Tu - 154 oraz dalekiego Ił-62. W przypadku tego ostatniego Czechy były pierwszym zagranicznym klientem który kupił od ZSRR ten model.

Po rozpadzie Czechosłowacji linia w 1995 roku przybrała swoją obecną nazwę. Pod koniec lat 90. większość radzieckich samolotów została odsprzedana do innych przewoźników lub przeszła w stan spoczynku. Numery zostały zachowane i zastąpiły je nowe zachodnie maszyny, takie jak Boeing 737 i A310, Arbus A320 i samoloty krótkiego zasięgu ATR.

Linia lotnicza jest własnością czeskiego Ministerstwa Finansów, Czeskiej Agencji Konsolidacji oraz kilku instytucji. Ma ponad 5500 pracowników. Od stycznia 2010 roku personel pokładowy został przetransferowany pod opiekę CSA Support, a sklepy bezcłowe zostały sprzedane innemu podmiotowi.